Työpaikkaruokailu – mikä mieletön mahdollisuus

Yhdeksän yrittäjävuoden aikana en ole kaivannut palkkatyöstä kovinkaan montaa asiaa. Yhtä kuitenkin säännöllisesti ikävöin: hyvää henkilöstöravintolaa.

Yksinyrittäjän arjessa terveellinen syöminen on nimittäin työpäivän mittaan ihan vaan oman viitsimisen varassa.

Toista se oli työpaikan henkilöstöravintolassa.
Jos olet joskus sellaisessa ruokaillut, tiedät luultavasti heti, mitä tarkoitan.

Pelkästään salaatteja ja kasviksia on yleensä valittavana niin montaa sorttia, ettei viiden värin kasvistavoite ja terveellisen syömisen lautasmalli jää pelkän aikomisen varaan.

Henkilöstöravintolassa on helppo tehdä terveellisiä valintoja.
Sen osoittavat myös tutkimukset.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen FinRavinto 2017 –tutkimus kertoo, että henkilöstöravintolassa ruokailu vaikuttaa myönteisesti etenkin kasvisten, kasvisruokien ja kalaruokien käyttöön. Erityisen hyvin tämä toteutuu miesten kohdalla.

Henkilöstöravintolassa ruokalistan monipuolisuutta on pohdittu valmiiksi puolestasi. Riittää, että tartut tarjottimeen ja rakennat siihen päivän valikoimasta oman makusi mukaisen lautasmallin.

Toki yltäkylläisten valikoimien äärelläkin vaanii yksi vaara: ruokaa on helppo annostella tarpeeseen nähden liikaa.

Tästä antaa viitteitä viime vuoden lopulla julkaistu kansainvälinen tutkimus, jossa myös Suomi oli mukana.

Tutkimuksessa vertailtiin pikaruokaravintoloiden, à la carte –ravintoloiden ja Suomessa myös työpaikkojen henkilöstöravintoloiden ruoka-annosten energiapitoisuutta.

Henkilöstöravintoloiden ruoka-annoksissa energiapitoisuus oli keskimäärin neljänneksen pienempi kuin vertailussa olleiden muiden ravintoloiden ruoka-annoksissa.

Silti myös henkilöstöravintoloiden ruoka-annokset sisälsivät melko lailla paljon energiaa: keskimäärin 880 kilokaloria / annos. Kevyttä työtä tekevälle naiselle määrä vastaa reilusti yli 1/3 koko päivän energiantarpeesta. Se on yhden aterian kalorikuormaksi liikaa.

Liian tukevia lounaita kannattaa välttää, koska tuhti tankkaaminen tuppaa kostautumaan iltapäivän tunteina: se väsyttää ja tietää usein notkahdusta työtehoon.

Miten siis pysytellä kohtuudessa?

Tuttuakin tutumpi lautasmalli toimii oivallisesti tässäkin:

Kun lautasen lastaa ensimmäiseksi puolilleen salaatteja ja kasviksia, tuhdimpaa pääruokaa tulee automaattisesti annosteltua vähemmän.

Fiksu kiinnittää huomiota myös ravintolan lautasen kokoon: jos se on tavanomaista suurempi, säilytä maltti ja ota ruokaa vain kohtuukokoinen annos.

Uusin FinRavinto-tutkimus kertoo muuten tämänkin:

Kun työpaikalla on mahdollisuus hyödyntää henkilöstöravintolaa, noin 40 prosenttia työntekijöistä valitsee sen lounaspaikakseen.

Yksinyrittäjän eväiden äärellä ihmettelen, ettei käyttäjiä ole tätä enemmän.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *