Lataudu luonnossa

Kaikkialla on vihreää ja vehreää, tyynen järven pintaan piirtyy ohi kiitävien pilvien heijastus. Metsäniityn hiljaisuuden rikkoo vain läheiseen puuhun lennähtävän tiaisen tervehdys.

Suomen luonto näyttää kesällä parhaita puoliaan. Nyt jos koskaan kannattaa nauttia luonnosta ja ladata siellä voimia.

Tutkimustieto luonnon terveys- ja hyvinvointihyödyistä on vahvistunut viime vuosina. Aihetta tutkitaan aktiivisesti myös Suomessa.

Luonnossa liikkumisesta saadut terveys- ja hyvinvointihyödyt ovat monen osatekijän summa. Selviä hyvinvointivaikutuksia saa, kun luonnossa viettää vähintään puoli tuntia 2-3 kertaa viikossa.

Jo 15 luonnossa vietettyä minuuttia kohentaa mielialaa ja tukee stressistä palautumista. Lisäksi luonnossa oleskelu laskee sydämen sykettä ja verenpainetta.

Hyvinvointihyötyjä saa jo siitä, että rentoutuu luonnossa. Luonnossa liikkuja saa päälle vielä liikunnan terveyshyödyt. Liikunta luonnossa ei kuitenkaan saa olla pakolla suorittamista, vaan samalla kannattaa rauhassa katsella maisemia.

Kaunis, kiinnostava luontomaisema on esteettinen elämys, jossa hiljaisuus on osa vetovoimaa. Tärkeä luontoympäristön hyvinvointihyöty onkin juuri se, että siellä on vähän melua ja ilmansaasteita.

Yksi hyödyllinen seuraus säännöllisestä luonnossa kulkemisesta saattaa olla immuunipuolustuksen vahvistuminen. Elimistömme hyötymikrobien kanta voi monipuolistua toistuvissa luontokontakteissa erityisesti maaperämikrobiston kanssa.

Luontoympäristön hyödyistä terveyden ylläpidossa ja sairauksien ehkäisyssä on jo paljon näyttöä. Säännöllinen luonnossa liikkuminen tuo etua mm. tyypin 2 diabeteksen, sydän- ja verisuonisairauksien, tuki- ja liikuntaelinsairauksien sekä mielenterveyden häiriöiden ehkäisyssä.

Luontoympäristöjä hyödynnetään Suomessa jo kokeiluluonteisesti osana terveydenhuollon toimintaa. Esimerkiksi Sipoon terveyskeskuksessa potilaille on kirjoitettu lähetteitä ohjatuille metsäkävelyille. Lähetteen saaneista on koottu ryhmä, joka käy metsässä 7-8 kertaa yhdessä ohjaajan kanssa.

Luonnon hyvää tekevää vaikutusta kannattaa hyödyntää myös työhyvinvoinnin edistämisessä. Työmatkat voi kävellä tai pyöräillä luonto- ja puistoreiteillä, jos sellaisia vain osuu matkan varrelle.

Pistäytyminen puistoon ruoka- tai kahvitauolla elvyttää ja lisää voimavaroja. Kävelykokoukset ulkoilmassa virkistävät. Jopa vehreän maiseman katseleminen työpaikan ikkunasta on hyvinvoinnille hyödyllistä.

Suomessa tutkitaan parhaillaan myös virtuaaliluonnon hyödyntämistä työpaikoilla. Videoiden ja äänien avulla luodussa luontomaisemassa oleskelu näyttää vähentävän työntekijöiden kuormittuneisuuden tunnetta jo 15 minuutissa.

Tutkimusten perusteella tiedetään, että suomalaisille rakkaimmat luontokohteet löytyvät metsistä tai vesistöjen ääreltä. Niin minunkin.

Kunhan kesäloma pian koittaa, suuntaan mielimaisemaani Päijänteen rannalle. Samaan maisemaan on päästävä kesä kesän jälkeen yhä uudestaan.

 

Tekstin lähteenä on hyödynnetty artikkeliani, joka julkaistiin Alimenta-lehdessä 2/2019.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *