Istutko itsesi sairaaksi?

Pääsin tänä vuonna aloittamaan kesäloman jälkeen työt ihan kirjaimellisesti puhtaalta pöydältä. Heinäkuun helteillä toteutin nimittäin vihdoinkin hankinnan, joka on ollut to do –listallani jo pitkään.

Nyt minullakin on työhuoneellani pöytä, jonka ääressä voin työskennellä myös seisten.

Liiallisen istumisen haitoista on puhuttu varsinkin muutaman viime vuoden mittaan paljon. Eikä muistuttelua kannata vieläkään lopettaa, sillä suurin osa meistä istuu edelleen ihan liikaa.

Kun aikuinen ihminen on valveilla, hän käyttää yli 3/4 ajastaan paikallaan oloon, pääosin istumiseen. Se on valtavan monta tuntia vuorokaudessa.

Passiivinen elämäntapa on kuitenkin huolenaihe ihan missä iässä tahansa. Liika istuminen on vaarallista, olitpa sitten nuori tai vanha.

Istuminen on uusi tupakka, näinkin sanotaan. Vertailu ei ole tavatonta, kun vilkaisee liialliseen istumiseen liitettyä riskien listaa.

Kohonnut verenpaine, korkea kolesteroli, insuliiniresistenssi, niska- ja selkäkivut, sydänsairaudet, tyypin 2 diabetes, syövät, hengityselimistön sairaudet, jopa masennus.

Eikä tässäkään vielä kaikki. Liika istuminen nimittäin myös tappaa, sillä se on yhteydessä kohonneeseen ennenaikaisen kuoleman riskiin.

Liiallinen istuminen näyttää olevan siitä viheliäinen terveyshaitta, ettei sitä voi kokonaan nollata muilla, terveyden kannalta hyödyllisillä tottumuksilla.

Ihminen voi istua päivän mittaan liikaa, vaikka hän harrastaisi liikuntaakin suositusten mukaan. Runsaallakaan liikuntaharjoittelulla ei pysty peruuttamaan kaikkia niitä haitallisia terveysvaikutuksia, joita liika istuminen aiheuttaa.

Ei ihme, että terveysalan asiantuntijat ovat huolissaan. Kansalliset suositukset istumisen vähentämiseen julkaistiin Suomessa vuonna 2015. Suosituksen ydinviesti on yksinkertainen: jokainen ylösnousu tekee hyvää.

Käytännössä se tarkoittaa, että istumista täytyy tauottaa. Yli tunnin yhtäjaksoinen istuminen ei ole suositeltavaa.

Hyvä muistisääntö istumisen tauottamiseen tuleekin siis tässä:

1 tunti = 1 tauko

Saisiko tästä rakennettua itselleen säännöllisen, päivittäisen rutiinin?

Koska niinhän se menee, että kun uusia, terveellisiä tottumuksia toistaa päivästä ja viikosta toiseen, niistä tulee vähitellen uusi normaali. Sen jälkeen vanhoihin, huonompiin tottumuksiin ei tee enää mieli palata.

Ensimmäiset viikot uudella työpisteelläni ovat osoittaneet, että määrätietoinen istumisen tauottaminen tekee ainakin selälleni hyvää.

Siksi minäkin aion, lupaan ja yritän tehdä siitä pysyvästi paremman tavan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *